Készen állsz arra, hogy segítsek változtatni az életeden?

Jelentkezz egy ingyenes felderítő beszélgetésre!

Szijjártó Mónika

Szijjártó Mónika

Angol nyelvtanár és coach

Ha tetszett a cikk, oszd meg!

A halasztás, mint védelmi mechanizmus

Sokan harcolnak a halasztással, de kevesen értik, hogy miért. Nem csupán a "lustaság" vagy a "hiányzó fegyelem" az oka. A megértéshez egy kicsit mélyüljünk el a témában.

A halasztás, egy olyan cselekvési minta, ahol az egyén elodáz egy-egy feladatot vagy döntést az utolsó pillanatra. Bár általában negatív jelenségnek tekintik, valójában egy védelmi mechanizmus, amely a kudarctól való félelemmel áll összefüggésben. A védelmi mechanizmusok az emberi elme eszközei a stressz, szorongás vagy belső konfliktusok kezelésére. Ezek gyakran tudattalanul aktiválódnak, és segítenek az érzelmi egyensúly fenntartásában. A céljuk, hogy védelmet nyújtsanak az egyénnek a lelki fájdalomtól vagy a kényelmetlen valóságtól. Elvégre, ha nem kezdünk bele egy feladatba, technikailag nem is bukhatunk el benne. A halasztás miatt azonban lemaradunk lehetőségekről, amelyek elősegíti a személyes és szakmai fejlődésünket. A feladatok halmozódása stresszt okoz, mert nő az elvárás és a teher, hogy mindent el kell végezni. Az evvel járó stressz elodázást eredményez, mert az ember kevésbé képes összpontosítani vagy megfelelően cselekedni. Ez a halogatás tovább növeli a feladatok számát, ami még több stresszt okoz. Egy ilyen ördögi körben az ember önbizalma is gyengülni kezd, mert úgy érzi, nem képes megbirkózni a kihívásokkal. A stressz és az önbizalom csökkenése pedig további negatív hatással van az teljesítményre és a jólétre, tovább erősítve az ördögi kört. Az eredmény egy olyan negatív ciklus, amit nehéz megtörni.


Hogyan ismerheted fel, hogy ebbe a csapdába estél?
Az alábbi három kérdés segíthet abban, hogy felfigyelj a helyzetre.

1. Visszatérően húzod az időt a fontos feladatok előtt?

Az elodázás egyik legfőbb jele, hogy nem csak egyszeri alkalomról van szó. Ha észreveszed, hogy rendszeresen húzod az időt ugyanazon feladat típusok előtt, akkor a halogatás már nem csak "rossz szokás", hanem egy viselkedési minta, ami az idő múlásával egyre inkább rögzül.

2. Emelkedik a stressz szinted és evvel együtt nő az aggodalmad amikor húzod az időt?

Az elodázás nem csupán időpocsékolás; a halogatás által okozott stressz és aggodalom még nehezebbé teszi az elkezdést. Ha úgy érzed, hogy az aggodalmad és a stressz szinted folyamatosan nő, és ez további elodázást okoz, az egy erős jelzés arra, hogy ördögi körben vagy. Ez gyakran egy negatív spirálba vezet, ahol a stressz az elodázást, az elodázás pedig a stresszt erősíti.

3.Csökken az önbizalmad, és azt érzed nem vagy elég jó?

Az elodázás nagymértékben befolyásolja az önbizalmat és az önértékelést. Ha azon kapod magad, hogy egyre kevésbé bízol magadban és abban, hogy képes vagy a feladatok elvégzésére, akkor valószínűleg a halogatás negatív körforgásában találod magad. Az önbizalomhiány pedig tovább nehezíti az elkezdést és a folytatást, ami aztán tovább erősíti a negatív ciklust.

 

A halogatás nem csupán egy apró szokás, amit könnyen lehet mellőzni; sokkal inkább egy mélyen gyökerező védelmi mechanizmus, amely az emberi elme labirintusában rejtőzik. Sokan halogatnak, mert a kudarctól való félelem túlságosan erős. Ebben az értelemben, a halasztás nem más, mint egy pajzs, egy bástya, amit magunk köré építünk, hogy elszigeteljük magunkat a kudarc okozta érzelmi káosztól.

Első és legfontosabb lépés a halogatás mögött álló mozgató rugók megismerése. Ahogyan egy térkép segít eligazodni egy ismeretlen területen, úgy világítja meg az önismeret az érzelmi és mentális útvonalakat, amelyek eddig a halogatás sűrű erdejébe vezettek. És itt jön képbe a tudatos cselekvés: ha már ismerjük a terepet, akkor tudjuk, milyen csapdákba szoktunk esni, ezért felszerelkezhetünk a megfelelő eszközökkel. Lehet ez egy jól strukturált napi terv, egy megbízható mentor, coach, vagy egy támogató közösség, aki mellettünk áll.
Ne feledjük, egyedül talán gyorsabbak vagyunk, de együtt messzebbre jutunk. A megfelelő támogatási rendszer nem csak hogy segít felismerni a halogatás mögött meghúzódó érzelmi tényezőket, de erőt és bátorítást is ad ahhoz, hogy szembenézzünk velük.

A változás nem történik meg egyik napról a másikra, de minden hosszú utazás az első lépéssel kezdődik.

Olvass & Tanulj

Több blogbejegyzés

Inspiráló tartalom, amely segít az életedet a siker útjára terelni.
A félelem

A félelem reakció. A bátorság döntés

Alapigazság, hogy az ember fél az ismeretlentől. Ez a félelem gyakran akadály a fejlődés és a tanulás útjában. Azonban az élethosszig tartó tanulás melletti döntés átalakítja ezt a félelmet és segít az önállóság és bölcsesség felé vezető úton. A meglévő készségek fejlesztése vagy az újak elsajátítása ellenszere a félelemnek.

Elolvasom

Book Your Free Session Now

Fill in the form below to book a 30 min no-obligation consulting session.
I will reply within 24 hours.